
Nemrég fedeztem fel Mátó Attila új podcastjét, a CEO podcast műsort (ajánlom amúgy, szerintem izgalmas témákról van benne szó). A harmadik adásban volt szó arról, hogy a személyiség, vagy a technikai tudás fontosabb egy csapat bővítése során (nem lövöm le a poént, hallgasd meg az adást: Voice of the Customer – Papanecz Norbert CEO Podcast-epizód
https://open.spotify.com/episode/0PYHzZMjqKvDwzVky1cRWS?si=_GJ-tItUR3K-7Uoqojsu5A )
Viselkedés stílus vs. szakmai tudás?
Mi az alapvető különbség a kettő között?
Szakmai tudás
A szakmai tudás, tapasztalat tudatos munkával, gyakorlássa, képzéssel jön létre, amiért az ember tesz (vagy csak “ráragad”, ha ezt nem tudatosan építi). A szakmai tudást befolyásolhatja:
- A szakmai karrierje alakulása (olyan témákban szerez tudást, amiben dolgozik)
- A szenvedély, az érdeklődési kör, amit szívesen csinál
- Amiben valaki ösztönösen jól tud teljesíteni (pl. jól boldogul a számokkal, igazai Excel-mágus, stb.)
Viselkedés
Eközben a személyiség, vagy másként nevezve a viselkedési stílus nem tanult dolog, ezt az ember hozza magával. Bizonyos szinten tudja befolyásolni, de alapjaiban nem változaható meg. A viselkedési stílusunk alapvetően befolyásolja, hogy
- mi az ami motivál, és mi nem
- hogyan kezeled a problémákat, kihívásokat
- tempót, hogy reagálsz a körülötted lévő dolgokra, valamint a szabályokkal kapcsolatos hozzáállásod
Ez a “felszín alatti” réteg sokkal erősebben hat vissza arra, hogy adott szakmai témákban, pozíciókban általában jól, vagy rosszul fogsz tudni teljesíteni, mint ahogy elsőre gondolnánk.
Ráadásul a viselkedés stílusod alapvetően meghatározza, hogy a csapat többi tagjával (vagy a vezetővel/beosztottakkal) hogyan fogsz tudni együtt dolgozni, mennyire lesz hatékony a belső kommunikáció.
Személyiség típusok vizsgálata DISC alapon
A DISC alapú viselkedést részletesebben itt írtam le, ha még nem olvastad, akkor itt tudod megtenni: KATT

Hogyan “működnek” az adott személyiség típusok egy csapaton belül?
- Piros: a pirosak eredményorientáltak, csak a teljesítmény számít, ezért akár másokon is átgázolnak, hogy elérjék, amit akarnak. Emiatt a többi stílusú kolléga elnyomva érezheti magát, ráadásul, ha valaki nem úgy halad, ahogy a Piros elvárná, azt kőkeményen meg is mondja, minden finomkodás nélkül. A Piros viszont szállítani fogja az eredményeket, bármi áron. Ez mondjuk egy projektben hasznos lehet, ha mondjuk Piros a projektvezető. Az, hogy ezt a csapaton belüli kapcsolatok hogy fogják bírni, egy más kérdés 🙂
- Sárga: A Sárga szintén extrovertált, akárcsak a Piros, de nem az eredmény, hanem a kapcsolatok fontosak neki. Szeret emberekkel együtt dolgozni, közösen ötletelni, és ha megkapja a kellő támogatást, motivációt, akkor szárnyalni fog. Viszont a Piros vagy Kék kollégák könnyen letörhetik a lelkesedését, és ekkor elveszti a kedvét. Megfelelő hozzáállással viszont jól kezelhető, csak oda kell figyelni, hogy a határidők betartása, és a feladat precíz elvégzése nem erőssége.
- Zöld: A Zöldek a csapat lelke, összetartó ereje. Akkor tudnak jól teljesíteni, ha nyugodt, kiegyensúlyozott körülményeket teremtenek nekik. Viszont könnyen személyes támadásnak veszik, ha valaki nem elégedett a munkájával, vagy mondjuk annak a sebességével. A Zöldek konfliktuskerülők, nem fog belemenni egy vitába, inkább nem mondja el a véleményét, még akkor sem, ha az hasznos lenne a csapat egésze számára.
- Kék: A Kék a precíz, szabálykövető. Pont olyan, ahogy egy kontrollert képzelünk el 🙂 Tőle biztos, hogy 100%-os eredményt fogsz kapni, bár a túlzott maximalizmusa miatt könnyen kicsúszhat a határidőkből. nehezen viseli a Sárgák ötletrohamait, amivel félreviheti a feladat megvalósítást, vagy a Piros túlzott nyomásgyakorlási hajlamát.
Jellegzetes ütközőhelyzetek csapaton belül, stílusok szerint:
- I (sárga) –C (kék)
- D (piros) – C (kék)
- D (piros) –S (zöld)
A természetes és a felvett viselkedési stílus
Fontos megkülönböztetni a természetes, és a felvett stílust. Pl. tipikusan jellemző, hogy a Zöld stílusjegyek visszaszorulnak egy profit-orientált céges környezetben, és felerősödnek a piros jegyek. Ennek oka, hogy egy multiban, nagyvállalatban gyakoriak a változások, csak az eredmények, határidők számítanak. Emiatt van aki alkalmazkodik, és kialakít egy felvett stílust, ami viszont nagyon sok extra energiát igényelhet a kollégától. Van aki viszont nem hajlandó alkalmazkodni, azok vagy távoznak a csapatból / cégtől, vagy pedig a konfliktusok fognak állandósulni a csapaton belül.
Ebben az esetben óriási szerepe van a vezetőnek, hogy felismerje ezeket a helyzeteket, és megfelelően tudja kezelni.
Ezek szerint a szakmai tudás nem számít?
Erre a válaszom egy határozott NEM! A szakmai tudás, tapasztalat nagyon fontos. Hiszen végső soron ezért vett fel az adott cég, hogy szaktudásod, időd, tapasztalatod a vállalat szolgálatába állítva profitot termelj!
A szaktudásodért vesznek fel, viszont a stílusodtól függ nagyrészt, hogy hosszú távon is meg tudsz-e maradni a cégnél, és a csapat hasznos tagjaként fogsz teljesíteni!
Magadra ismersz valamelyik stílusjegy leírásában?
Érdekel, hol tartasz a karrier építésedben? Kattints!
Tetszett a cikk?
Kövesd az Irodista Facebook oldalt.
Megosztási lehetőségek: